Samochody retro: wykwintne samochody dla koneserów

Stary, ale jary. To właśnie takie powiedzenie charakteryzuje samochody retro. Podobnie jak wysokiej jakości koniak, z biegiem lat stają się droższe. Światowej klasy kolekcjonerzy samochodów próbują zamawiać amerykańskie samochody zabytkowe, wydając duże sumy. I nie jest to zaskakujące, ponieważ retro samochody sportowe to osobna, wyjątkowa historia, symbol chwały poprzednich właścicieli, zamrożone w metalu cała epoka.

Samochody retro to nie tylko środek transportu z ubiegłego wieku, ale najważniejszy element historii rozwoju naszej cywilizacji. Ponadto niektóre stare samochody są wyjątkowymi i niepowtarzalnymi dziełami sztuki motoryzacyjnej, a dziś wzbudzają wśród kierowców nie mniejszy podziw niż wtedy, gdy pojawiły się po raz pierwszy. Następnie porozmawiamy o wyborze najpiękniejszych i stylowych samochodów retro.

Najdroższe samochody zabytkowe na świecie

Milionowe samochody zabytkowe nie zostaną uwzględnione w tym rankingu. To brak szacunku dla samochodów retro. W przypadku takich aut kwoty liczone są w dziesiątkach milionów. Okazją do ich zakupu jest wystawa samochodów retro. Dodajemy, że koszt takich aut rośnie z roku na rok. Z tego powodu kolekcjonerów można zaliczyć do doskonałych inwestorów.

Samochody są dodawane do TOP w rosnącej kolejności ich ceny. Ceny aut dodawanych do rankingu są określane przez ceny najnowszych nabytków na światowych aukcjach.

1966 Chevy Corvair

Ta marka samochodów została po raz pierwszy wprowadzona w 1960 roku. Ten samochód ma tylko dwoje drzwi. Styl to jego kabriolet, model z fantastycznymi liniami, który świetnie wygląda pod różnymi kątami. Druga seria Corvair ma 4 opcje silnika – 95, 110, 140 i silnik z turbodoładowaniem o mocy 185 KM.

1962 Ford Thunderbird

Możesz zobaczyć ten samochód na dowolnych aukcjach. W sprzedaży wiele rodzajów w nienagannej jakości. Cena sięga 10 USD. Zasadniczo samochód jest wyposażony w 000 litrów. V6.4, który wytwarza 8 KM, ale istnieją mocniejsze opcje, które rozwijają 300 KM. Nadwozie w stylu cabrio to najbardziej pożądany model dla miłośników klasycznego stylu.

Bugatti Typ 57SC Atlantic

Ten samochód to legenda motoryzacji z 1930 roku. Konstrukcję pojazdu opracował założyciel marki Jean Bugatti. Ze względu na zastosowanie specjalnego stopu magnezu i aluminium, karoseria nie mogła być spawana, z tego powodu elementy auta połączone są nitem.

Istnieją tylko 3 typy 57SC Atlantic tej marki samochodów. Jeden z tych samochodów uległ wypadkowi pod pociągiem. Ale ku wielkiemu szczęściu entuzjaści go przywrócili. W rezultacie kierowcy nadal są entuzjastycznie nastawieni do tego najrzadszego pojazdu. Jednocześnie jego cena na aukcji sięga około 35 milionów dolarów, ale w rzeczywistości jest bezcenna.

Ferrari GTO 250

Nie mniej legendarny samochód, który wyszedł z bram produkcji w Maranello, w Emilii Romagna we Włoszech. 250 GTO jest zaskakujące, ponieważ ogromna liczba samochodów wyścigowych wydała pozwolenie na jazdę po torach ogólnego przeznaczenia. Tak więc GTO oznacza Gran Turismo Omologato – „dozwolone w wyścigu Gran Turismo”. Zrobiliśmy to ze względu na to, że seria Grand Touring Group 3 zawierała zazwyczaj tylko samochody, które można kupić.

Zakup 250 GTO nie jest łatwy. Zwykły bogaty człowiek nie mógłby kupić tego samochodu. Każdy nabywca mógłby zostać zaaprobowany przez samego Enzo Ferrari, który ma doskonałe usposobienie. Z tego powodu tylko niektórzy z najbardziej oddanych fanów marki mogli mieć ten samochód. A takich szczęśliwców było ponad 39.

Włoski kierowca wyścigowy i jednocześnie przedsiębiorca, Luigi Chinetti był dealerem Ferrari i przyjacielem Enzo Ferrari. W 1956 utworzył zespół wyścigowy NART, który skutecznie startował w różnych zawodach przy użyciu włoskich samochodów.

Wkrótce po zademonstrowaniu GTB/275 z 1966 r. na IV Salonie Samochodowym w Paryżu, poprosił Ferrari o stworzenie otwartego modelu samochodu. Jednak firma wypuściła już kabriolet 330 GTS, był prezentowany w Paryżu, a Chinetti go odrzucił. Następnie zwrócił się do Sergio Skalettiego. W tym czasie jego fabryka produkowała jedynie nadwozia zaprojektowane przez Pinifarinę. Chociaż wciąż pamiętał, jak tworzyć piękne samochody.

Po wyprodukowaniu jasnożółtego Ferrari 275 GTB NART, został wysłany do Ameryki, aby wziąć udział w 12-godzinnym wyścigu Sebring. Potem samochód znalazł się na okładce Road & Track, to już w 1967 roku. W następnym roku „zagrał” w filmie The Thomas Crown Affair. Teraz jest czerwony, samochód „pozował” w głównych scenach.

Ze względu na duże zapotrzebowanie na samochód, w filmach i na łamach różnych magazynów, Chinetti wypuściło jeszcze 9 samochodów. Ale pomimo publicznego sukcesu model nie mógł zainteresować kupujących. Ostatnie kilka samochodów sprzedało się po cenie poniżej 275 GTB/4.

Jaguar E-Typ

Ten samochód jest jednym z najbardziej znanych, który został wydany w Wielkiej Brytanii i prawie referencyjnym angielskim samochodem. Podobno kiedyś sam Enzo Ferrari nadał mu miano najpiękniejszego samochodu w historii. I wszyscy się z tym zgodzili.

Ponadto wdrożono limitowaną serię Lightweight, w sumie wyprodukowano około 18 takich pojazdów, ale wyprodukowano tylko 12. A ten pojazd jest tak legendarny, że w 2014 roku Jaguar zdecydował się wypuścić kolejne 6 samochodów. W dodatku nie była to zwykła replika, a najprawdziwsza kontynuacja kategorii: do jej produkcji użyto identycznych materiałów i technologii, jak w 1960 roku. I nawet numery podwozia są takie same, jak zarezerwowane pół wieku temu.

Mercedes-Benz 300SL

Ten samochód należy do innej legendy i pierwszego po wojnie samochodu sportowego Mercedesa. „Gullwing” to kolejny przydomek samochodu ze względu na charakterystyczny kształt drzwi. Został zaprojektowany z myślą o wyścigowych osiągach. Nawet te drzwi są wykonane w ten sposób ze względu na ramę auta – rury, z których się one opierały, znajdują się nieco mniej niż barki kierowcy. W rezultacie stworzono pionowe opcje otwierania drzwi, aby zachować ościeżnicę w stanie nienaruszonym.

iezwykła jest też kierownica: aby wsiąść do samochodu, kierowca musi ją najpierw pochylić, inaczej nie będzie mógł wbić nogi. Aby uruchomić samochód, po prostu nie da się go uruchomić za pomocą kluczyka: musisz najpierw podłączyć zapłon, następnie ręcznie podłączyć napęd pompy paliwa, wyciągnąć przepustnicę, a następnie podłączyć silnik i wcisnąć przełączniki pompy paliwa i przepustnice powietrza na swoim miejscu.

Cadillac V-16

Prawdziwa seria samochodów, której nie można zaliczyć do „koncentracji luksusu”. Sercem samochodu jest potężny 16-cylindrowy silnik w kształcie litery V o pojemności 7,4 litra. od którego samochód ma swoją nazwę. Samochód ten produkowany jest w różnych wersjach nadwozia – od dwudrzwiowego coupe po luksusową czterodrzwiową limuzynę. Produkowali również modele z zamkniętym przedziałem pasażerskim i otwartym siedzeniem kierowcy – podobny rodzaj nadwozia nazywa się „samochodem miejskim”.

Samochód miał „szczęście” wyprodukowany w 1930 roku – w święto Wielkiego Kryzysu. Chociaż nie mogło to uniemożliwić produkcji Cadillaca V-16 aż do samych lat 40. – a potem koncernowi udało się nawet wyprodukować drugą generację tych luksusowych pojazdów.

Rolls Royce Srebrny Duch

Na początku produkcji samochodów dowolnego typu samobieżny powóz był już drogi i miał status, ale Rolls Royce nawet w tym czasie różnił się od wszystkich środowisk. A Silver Ghost, który jest produkowany od około 20 lat, nadal jest uważany za wzorzec dla samochodów luksusowych. A także Lenin wybrał ten konkretny samochód – choć w kraju, który dopiero się narodził, głosili równość, ale niektórzy byli bardziej równi niż inni.

Nawet samochód nie bez powodu otrzymał nazwę Silver Ghost: słowo „duch” jest aluzją do bezgłośnej pracy silnika w tamtym czasie. Jednym z pierwszych, który otrzymał tę nazwę, był numer podwozia 60551, który został pomalowany na srebrny odcień. W rezultacie nazwa ta utknęła w dowolnej kategorii i stała się najbardziej znaną marką motoryzacyjną.

Porsche 550

Samochód ten należy do pierwszego samochodu sportowego na drogi publiczne, który w ramach swojej marki, bardziej związanej z wyścigami, stworzył słynny Ferdinand Porsche. Więc w zawodach były głównie używane. Samochód został wyprodukowany w 2 wersjach: z zamkniętym coupe i otwartym pająkiem. Wszystkie pająki po bokach otrzymały specjalne kółka, na których właściciele podczas wyścigów umieszczali własne numery.

Najsłynniejszym właścicielem Porsche 550 jest James Dean, który na bokach swojego samochodu namalował liczbę 130. Aktor chciał ścigać się własnym samochodem, ale zmarł na tydzień przed wyścigiem. W tym samochodzie z czerwonym skórzanym wnętrzem, które kupił na kilka dni przed tragiczną jazdą.

Alfa Romeo 8C 2900

W latach 30. pochodząca z Włoch Alfa Romeo wyprodukowała 43 samochody 8C 2900 – każdy model jest wyjątkowy na swój sposób. Wahała się od krzykliwych coupe z ekskluzywnym nadwoziem po samochody wyścigowe, które konkurowały ze Scuderia Ferrari, która nie produkowała jeszcze własnych samochodów, ale używała podwozia Alfa Romeo i Fiata.

Samochody przeznaczone do codziennej jazdy produkowane były przez producenta samochodów z następującymi rodzajami studiów nadwoziowych: Carrozzeria Touring i Pininfarina.

Delahye 175

Dziś o tym koncernie wiedzą tylko wyrafinowani uzależnieni od samochodów, aw pierwszej połowie XX wieku był on liderem francuskiego przemysłu motoryzacyjnego, który specjalizował się w pojazdach luksusowych. Jednak po II wojnie światowej obszar luksusowy nie był tak poszukiwany, a koncern nie mógł przetrwać załamania rynku. Jednak przed własnym zamknięciem Delahaye wypuścił serię pięknych modyfikacji 175, które otrzymały doskonałe korpusy.

Najpiękniejszy z nich to 175 S Roadster Saoutchik, zaprojektowany przez konstruktora nadwozi Jacquesa Saoutchika. Wygląd samochodu sprawiał wrażenie, że samochód praktycznie przelatuje nad torem. Ten 175 S Roadster był tak spektakularny, że do dziś zdobywa nagrody za swój design i wygrywa zawody samochodowe.

Mercedes-Benz SSK

Wyścigowy Mercedes SSK to ostatni samochód Ferdynanda Porsche, który zbudował jako pracownik. Choć wyprodukowano mniej niż 40 egzemplarzy, SSK jest najbardziej kultowym samochodem w historii. Jednocześnie około 50% modeli zostało wypuszczonych na występy w zawodach, a te samochody zawsze były faworytami.

Niestety, po wzięciu udziału w wyścigach i II Wojnie Światowej przetrwało tylko 5 modeli – wszystkie inne uległy zepsuciu lub okazały się dawcami na bardziej „szczęśliwe” samochody. W rezultacie Mercedes-Benz SSK jest najdroższym i najrzadszym samochodem na świecie.

Polecane sportowe auto z finansowaniem

Mocne silniki, energicznie poprowadzone linie nadwozia, doskonały układ hamulcowy i możliwość wyboru trybu jazdy to zaledwie kilka spośród wielu zalet, dla których kierowcy tak uwielbiają sportowe auta. Nie trzeba brać udziału w wyścigach, aby docenić świetne parametry i przyciągający uwagę wygląd tych aut – wręcz przeciwnie: staną się one znakomitą propozycją także dla miłośników motoryzacji, którzy oczekują, że ich pojazd dotrzyma im kroku w każdej sytuacji, bez względu na to, czy udają się w dłuższą podróż, czy też chcą sprawnie przemieszczać się z domu do biura. Biorąc pod lupę sportowe samochody z oferty marek Grupy Volkswagen, przeanalizowaliśmy także dostępne dla nich warianty finansowania – dzięki którym warunki użytkowania auta są równie atrakcyjne co sam wybrany model.

W artykule znajdziesz informacje na temat:

Audi A7 Sportback

Ten model stanowi intrygujące połączenie eleganckiej limuzyny oraz auta o sportowych ambicjach. Widać to już w jego sylwetce – nakreślonej wyrazistymi liniami i obramowanej linią dachu stromo opadającą ku tyłowi. Dzięki takim rozwiązaniom ten samochód zawsze wygląda tak, jakby był w ruchu. W zależności od wybranego wariantu Audi A7 Sportback może być wyposażone w silnik o mocy nawet 340 KM (55 TFSI quattro S tronic), który pozwala mu rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 5,3 sek. W opcjonalnym wyposażeniu dostępne są również godne sportowego auta najwyższej klasy reflektory HD Matrix LED pozwalające na wygaszanie poszczególnych segmentów, by uniknąć oślepiania innych użytkowników drogi. Natomiast opcjonalne pasmo świateł LED w tylnej części auta może zostać wzbogacone o zindywidualizowaną sekwencję Coming-Home/Leaving-Home.

Za sterowanie funkcjami Audi A7 Sportback odpowiadają aż dwa duże wyświetlacze dotykowe. Touch response to niejedyna z oferowanych technologii – użytkownicy mogą bowiem również wydawać komendy głosowe, a nawet dyktować wiadomości SMS. Warto wspomnieć także o 39 systemach asystujących, które znacząco podnoszą bezpieczeństwo podróży – a które pozyskują informacje z 24 zamontowanych w pojeździe sensorów.

Jak sprawdzić warunki finansowania dla Audi A7 Sportback?

Klienci, którzy chcą użytkować sportowe auta, a jednocześnie nie są zainteresowani przeznaczeniem jednorazowo większej kwoty na ich zakup, mogą skorzystać z szerokiej gamy produktów leasingowych i kredytowych. W przypadku marki Volkswagen prywatne auto dostępne jest w przypadku Kredytu EasyDrive jak abonament lub klasycznego Kredytu EasyBuy. Inne marki Grupy Volkswagen – m.in. Audi, SEAT, ŠKODA czy CUPRA – oferują również leasing dla osób prywatnych, czyli tzw. leasing konsumencki.

Aby sprawdzić dostępne warunki finansowania dla wybranego modelu auta, należy otworzyć kalkulator kredytu samochodowego, uwzględniający również leasingi, a następnie wybrać konkretną markę – w tym przypadku Audi – oraz model, czyli wspomniany Audi A7 Sportback. Kolejny krok to dopasowanie parametrów umowy, czyli liczby rat, deklarowanego rocznego przebiegu auta oraz wysokości wkładu własnego dla kredytów lub opłaty wstępnej dla leasingów. System natychmiast przeliczy prognozowaną kwotę raty miesięcznej i wyświetli ją w kalkulatorze. Oczywiście podana wartość nie jest ostateczna, ponieważ to proste narzędzie nie wyczerpuje całego bogactwa dostępnych wariantów wyposażenia, które również można wliczyć w miesięczną ratę finansowania.

Volkswagen Golf GTI – legenda wśród samochodów sportowych

Sportowe auto z portfolio Volkswagena to prawdziwa legenda w swojej klasie. Najnowsza odsłona Golfa GTI wyróżnia się szeroką osłoną chłodnicy, naśladującą strukturę plastra miodu, a także kontrastowymi detalami w kolorze czarnym (wloty powietrza) i srebrnym (chromowane zakończenia rur wydechowych). Sportowy efekt potęguje spojler dachowy i 17-calowe obręcze kół, wykonane ze stopu metali lekkich. Pod maską tego modelu drzemie silnik o mocy 245 KM, a od 0 do 100 km rozpędza się on w 6,4 sek. Dzięki blokadzie mechanizmu różnicowego przednich osi pokonywanie nawet ostrzejszych zakrętów staje się znacznie łatwiejsze i bezpieczniejsze – ponieważ VAQ wpływa korzystnie na stabilność pojazdu.

Trudno byłoby wyobrazić sobie również Volkswagena Golfa GTI bez dwusprzęgłowej przekładni DSG oraz wielofunkcyjnej sportowej kierownicy ze skórzanym obszyciem. Jej liczne przyciski ułatwiają sterowanie wieloma funkcjami auta – podobnie jak dotykowe ekrany opcjonalnego systemu Innovision Cockpit. Warto zwrócić uwagę na fakt, że jedna z części tego systemu – Digital Cockpit Pro – należy do standardowego wyposażenia modelu GTI. W opcjach dodatkowych dostępny jest natomiast wariant sterowania głosowego, obsługiwanego przez We Connect Plus.

ŠKODA Octavia RS – emocjonująca propozycja dla wielbicieli sportowych aut

Moc temu modelowi nadaje 245-konny silnik, mocne hamulce oraz dopasowane do dynamicznej jazdy zawieszenie – o 15 mm niższe niż w klasycznej Octavii, wyposażone dodatkowo w sportowe amortyzatory. Dostępny na pokładzie progresywny układ kierowniczy sprawdza się doskonale podczas dynamicznej jazdy na trasach z ostrzejszymi zakrętami, ale nie tylko – sportowe auto ma bowiem tę charakterystyczną cechę, że jego zwinność, stabilność i bezpieczeństwo przynoszą użytkownikowi korzyści również podczas zwykłej, codziennej jazdy np. po mieście. ŠKODA Octavia RS może zostać wyposażona w felgi o średnicy nawet 19 cali, a jej przebojowy i niezależny charakter podkreśla nie tylko sprężysta sylwetka, ale również detale w kolorze czarnym – w tym przepięknie zaprojektowana osłona chłodnicy i wloty powietrza, czy też tylny zderzak zintegrowany ze spojlerem.

Dynamiczna podróż ze ŠKODĄ Octavią RS nie jest zarezerwowana wyłącznie dla entuzjastów aut z klasycznym napędem – producent oferuje bowiem ten model również w wariancie z napędem hybrydowym. Zasięg auta podczas jazdy wyłącznie z wykorzystaniem akumulatora sięga 60 km, a ładowanie baterii może odbywać się podczas jazdy na silniku spalinowym, a także dzięki systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania.

Kozmo - polski samochód sportowy prawie jak Lotus (ZDJĘCIA)

Kozmo z założenia miał być pojazdem typu kit-car, czyli autem do samodzielnego montażu z podzespołów takich jak rama, nadwozie z laminatu i części mechanicznych pochodzących z samochodu dawcy. Jednak w trakcie prac nad prototypem twórcy wyszli z założenia, że Kozmo dostępny będzie również jako gotowy do rejestracji samochodów typu SAM.

Cel twórców jest jasno sprecyzowany. Kozmo ma być lekkim samochodem, skierowanym do entuzjastów sportowej jazdy. Ma służyć głównie do weekendowych wyjazdów na tory wyścigowe, ale będzie można nim jeździć także po drogach publicznych. Samochód ma być jednocześnie szybki, bardzo skuteczny w sporcie, ale też na każdą kieszeń.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Kozmo

Prototyp KOZMO

Największym atutem Kozmo ma być właśnie jego cena. W wersji do samodzielnego montażu kosztować ma ok. 30 000 zł, natomiast cena najdroższej wersji gotowej do jazdy ma wynosić ok. 100 000 złotych.

Kozmo powstaje na podzespołach Fiata. Najlepsza wersja będzie wyposażona w silnik 1,4 16v Turbo. Seryjnie ta jednostka ma moc 135 KM, ale twórcy Kozmo obiecują jej zwiększenie do 230 KM. Tak jak Lotusy, na których jest wzorowany, Kozmo będzie miał lekkie nadwozie i napęd na tył. Przy masie własnej 600 kilogramów da mu to przyspieszenie w okolicach 5 sekund do 100 km/h.

Leave a Comment